Leerlingprofielen

De onderstaande profielen zijn samengesteld uit gegevens van
tientallen leerlingen die op Het Muziekhuis les hebben.

Piere

Piere is 6 jaar en beleeft veel plezier aan
keyboard spelen. Hij is nog jong en heeft samen
met zijn moeder combinatielessen. Ze spelen dezelfde
liedjes en stukken en helpen elkaar thuis.
Zijn moeder helpt hem met lezen. Piere
kan beter op het gehoor spelen en helpt zijn
moeder met de naspeeloefeningen.

René en Ricardo

René is via een basisschoolproject in aanraking
gekomen met keyboard en piano. Hij vindt beide hartstikke
leuk en heeft nu les met zijn beste vriend Ricardo.
Samen hebben ze 40 minuten les. Ze spelen keyboardstukken
met akkoorden met de linkerhand en gebruiken daar coole
styles bij zoals Techno, Samba of Rock.

Ze leren noten lezen voor de linker- en rechterhand zodat
ze later ook goed piano of keyboard in een band kunnen spelen.

Aïscha

Aïscha is 14 jaar en zit in de tweede klas van het VWO.
Ze heeft het heel erg druk. Behalve dat ze goed kan
leren is ze ook dyslectisch en heeft voor veel dingen
extra tijd nodig. Ze speelt piano vanaf haar 10de en
heeft best al een goed niveau. Omdat ze het zo druk heeft
met school komt ze elke twee weken een half uur op les.
Haar dyslectie heeft ook invloed op de manier waarop
ze leert piano spelen. Noten lezen blijft lastig
en daarom speelt ze vaak op het gehoor en bekijkt ze
YouTubefilmpjes van de stukken.
Soms komt ze er wel eens niet uit. Met hulp van de docent kan ze, net
zoals de andere kinderen, vrij snel nieuwe stukken spelen.

Jules

Jules speelt al vanaf zijn 8ste piano. Hij is nu 13 en
speelt met vrienden in een bandje.
Zijn ouders hebben een mooi keyboard voor hem gekocht
dat hij gemakkelijk mee kan nemen. Het bandje repeteert
elke week bij een van de ouders in een loods.
Jules heeft elke week 20 minuten les. Hij zoekt dan samen
met de docent de stukken van de band uit en speelt nog andere
stukken als er tijd over is.

Een keer per maand heeft zijn band twee uur bandcoaching.
Ze leren dan onder andere effectiever repeteren, eigen
partijen uitzoeken en met de apparatuur omgaan.

Efie

Efie is 13 en houdt naast keyboard spelen ook heel erg van
zingen. Haar lessen zijn zo ingericht dan ze met keyboard spelen
het zingen ondersteunt. Ze leert veel akkoorden en ritmes spelen,
zodat ze zich zelf kan begeleiden. Ze leert haar begeleidingen ook
hoger en lager spelen, zodat ze die kan aanpassen aan de hoogte
van haar stem.

Ze heeft al een paar keer een eigen liedje gemaakt.
Eerst liep ze er mee vast maar met hulp kwam ze verder
en het liedje is heel mooi geworden. Ze heeft het liedje
in Het Muziekhuis opgenomen en zelf op YouTube gezet, zodat
ze het aan al haar vrienden kan laten horen.

Alex

Alex is 20 jaar en woont met hulp van een Begeleid Wonen project zelfstandig.
Hij maakt moeilijk contact vanwege zijn autistische stoornis.
Toch komt hij al een paar jaar elk week naar Het Muziekhuis voor
pianoles. Hij heeft alleen les en speelt alleen de muziek die hij leuk vindt.
Soms met noten en soms op het gehoor. Hij heeft al een keer zelf een
liedje gemaakt, maar durft het nog niet op te nemen. Dat komt later.

Ben

Ben is in de vijftig, de kinderen zijn de deur uit en hij
besluit weer pianoles te gaan nemen. Als kind heeft hij
een aantal jaar les gehad. Door de jaren heen is
het verwaterd. Vroeger speelde hij alleen klassiek en
ging alles met noten lezen. In Het Muziekhuis kan
hij ook zijn favoriete jazzstukken gaan spelen. Dit gaat
deels met noten, maar ook op het gehoor. Door
het computerprogramma Band in the Box te gebruiken
kan hij de nummers oefenen terwijl de computer de begeleiding
van het nummer speelt. Hiermee leert hij goed in de maat
spelen, wat vroeger nog wel eens een probleem was.
Tijdens de lessen leert hij ook improviseren.
Eerst op een eenvoudig bluesschema en daarna
op jazznummers. Ben is erg tevreden met de
resultaten en denkt er aan binnenkort met andere
amateurmuzikanten in een band te gaan spelen.

Corrie

Corrie is veertig en bezoekt al haar hele leven klassieke
concerten. Ze heeft al heel lang de wens zelf te leren
spelen, maar door omstandigheden is dit er niet van
gekomen. Haar ouders hadden er vroeger geen geld voor en
daarna had ze het te druk met haar werk.

Ze heeft bij Het Muziekhuis eerst een oriëntatiecursus
gedaan en een keyboard gehuurd. Dat ging zo goed dat ze zelf
een piano heeft gekocht en nu al weer 3 jaar op les zit.
Ze kan eenvoudige klassieke stukken van Bach en Mozart
spelen en geniet daar met volle teugen van.

Henk

Henk is op zijn 63ste met de VUT gegaan. Al jaren geleden
heeft hij een keyboard gekocht en zelf leren spelen is
niet gelukt. Zijn vrouw geeft hem voor zijn verjaardag een
paar keyboardlessen cadeau. Ze vindt dat hij het nu
maar eens wat serieuzer moet aanpakken. Het gaat Henk tot
zijn verbazing vrij goed af. Hij steekt er veel tijd in
en vindt veel muzieksoorten leuk. Van André Hazes
tot de Beatles en van Strauß tot musicalliedjes.
Henk merkt dat zijn oude keyboard toch gedateerd klinkt
in vergelijking met de keyboards van Het Muziekhuis en
hij vervangt het voor een prachtig nieuw instrument.

Henk heeft eerst elke week les en merkt na een paar
jaar dat het steeds beter lukt zelf stukken in te studeren.
Hij komt nu om de 14 dagen op les.

Maria

Maria heeft een koor. Ze heeft vroeger cursussen gevolgd om
te leren dirigeren. Nu wil ze meer eigentijds repertoire
gaan uitvoeren en weet niet zo goed hoe ze dat moet aanpakken.
Ze vraagt advies bij Het Muziekhuis en ze gaat een aantal
maanden theorielessen volgen op het gebied van pop en jazz,
zodat ze zelf arrangementen voor het koor kan maken.
Aansluitend volgt ze een cursus waarbij ze leert haar
arrangementen met de computer op te nemen en in bladmuziek
uit te werken voor haar koor.

Kim

Kim speelt al een paar jaar gitaar in een band. Ze speelt
alles op het gehoor. Met de akkoorden die ze kent lukt het
niet goed nummers na te spelen en en als ze het op
internet opzoekt klopt het vaak niet. Ze wil zelf nummers
maken, maar wat ze in haar hoofd heeft weet ze niet goed in
klanken om te zetten.

Als ze de cursus akkoorden voor popmuzikanten doet, leert
ze dat er veel meer akkoorden zijn dan ze ooit had gedacht.
Ze hebben allemaal hun specifieke kleur en plotseling lukt
het wel nummers goed na te spelen. Blijkt iets een Dsus4/B
akkoord te zijn. Dat het bestaat! Door te leren dat sommige
akkoorden wel en andere niet bij elkaar passen kan ze nu
ook beter eigen nummers maken.